JHL edustajiston syyskokous 25.-26.10.2023

26.10.2023

Edustajiston kaksi päiväinen syyskokous on nyt takanapäin.

Hyväksyimme talousarvion ja toimintasuunitelman 2024 sekä aloitteita kävimme lävitse 16kpl.

Osa aloitteista lähtee ns. toteutukseen tai sääntömuutostyöryhmän käsittelyyn ja osa torpattiin.
Oma puheenvuoroni koski tälläkertaa puolustaen JHL:n koko henkilöstön pääsemistä jatkossakin edustajiston kokouksiin. Aloite esitys yritti torpata osalta heiltä pääsyn, mutta onneksi toisin kävi kun tein muutosesityksen joka sai kannatusta.
(alla puheenvuoroni)

"Tervehdys kaikille!

Minä olen Stång’in Anne

Pääluottamusmies/ työsuojeluvaltuutettu/ Vihdin JHL ry 300:n toimihenkilö

Hyvä kokousväki ja muut paikallaolijat.

Tämä aloite mietitytti mua pitkään..

Aloin miettimään sitä monelta eri kantilta.

Miten pystytään rajaamaan ne toimitsijat joita asia koskee. Toimintasuunnitelmat-kertomukset, talousarviot-tilinpäätökset koskevat kaikkia yhtälailla, niinkuin aloitteistakin koko henkilöstön tulee olla tietoisia.

Ymmärrän tämän aloitteen tarkoituksen säästö mielessä, henkilöstökuluja vähentävänä toimintana….mutta….

Me edustajiston jäsenet ollaan täällä JHL:n jäseniä varten. Tämä aloite koskee meidän edustettavia, JHL:n työntekijät ovat myös niitä.

Jos henkilöstöllä ei olisi enää jatkossa pääsyä edustajiston kokouksiin, kuulemaan näitä tärkeitä asioita. Herää kysymys miten taataan heille se tieto keskusteluineen ja puheenvuoroineen mitä näissä kokouksissa käymme.

Tiedämme kokemuksesta jo korona ajalta ettei edes etäyhteyksin ole sama asia osallistua, kuin olla täällä läsnä paikanpäällä.

Tämä huomattiinkin jo viime vuonna, kun turvallisuus syistä evättiin läsnäolo monelta työntekijältä. Silloin nousi keskustelu sen puolesta, ettei osaa työntekijöistä saisi jättää toisarvoiseen asemaan.

Nyt me ollaan kuitenkin taas sen kysymyksen äärellä, edesautammeko päätöstä, jolla evätään mahdollisesti monen työntekijän pääsy tänne.

Mm. alueasiatuntijat, järjestäjät, ammattiala-asiantuntijat ja monet muutkin ”toimitsijat” ovat niitä henkilöitä, jotka ovat meidän lisäksi yhdistyksiä ja jäsenistöä kaikista lähempinä.

Edustajisto on kaksi kertaa vuodessa, se voi olla monelle työntekijälle se ainoa paikka, jossa tapaavat muiden alueiden työntekijöitä sekä pääsevät verkostoitumaan edustajiston jäsenienkin kanssa. Se on erittäin tärkeää!

Näen tärkeänä heidän läsnäolon, jotta pääsemme keskustelemaan kokouksen lomassa heidän kanssaan tärkeistä asioista.

Yhdessähän me olemme joukkovoimaa parhaimmillaan!

Tässä varmaan nyt nousee se työsuojelutyyppi mun sisällä, haluten yhdenvertaisen toimintatavan osallistua kokouksiin jatkossakin. Ei heikennetä, vaan luotetaan heidän omaan arvioonsa osallistua kokouksiin ja arvostetaan niin heitä!

Joten Minä en henkilökohtaisesti pysty seisomaan tämän aloitteen takana tälläisenään. Olen pahoillani siitä.

Esitän siksi muuutosta, ettei aloitetta siirretä sääntömuutostyöryhmän käsittelyyn laisinkaan.

Kiitos!"